Breng wat magie in je boodschap

Regelmatig daag ik in mijn workshops leiders, managers en professionals uit om meer verbeeldingskracht in hun boodschap toe te voegen. Een van de te gebruiken storytellingmethodieken, komt voort uit een bedrijf waarvan haar hele bestaan afhangt van ‘verbeeldingskracht’. Ik heb het hier natuurlijk over Disney en Pixar. Het gebruik van beelden en metaforen spreekt meerdere zintuigen aan van je toehoorders waardoor jouw boodschap binnen het te vertellen verhaal beter blijft hangen. Bij Pixar weten ze dit als geen ander. Het -in 2006 door Walt Disney overgenomen – animatiebedrijf staat bekend om haar kaskrakers zoals Finding Nemo, WALL-E, Toy Story, The Incredibles, Monsters inc.,  Up en – mijn persoonlijke favoriet – Ratatouille.


Emma Coats
was jarenlang met veel plezier scenariste bij Pixar. Op een dag vroeg zij zich af waarom Pixar films zo succesvol waren. Daarom analyseerde zij de scripts van alle films. Daardoor ontdekte zij dat die allemaal dezelfde structuur hebben, opgebouwd uit slechts zes zinnen. Storytelling puur sang. Uiteindelijk kwam dit ‘geheim’ zelfs in een bestseller boek van Daniel Pink terecht! Hij noemde deze structuur de Pixar-Pitch.


De Pixar pitch

De pitch-structuur zoals Daniel Pink beschrijft is simpel en chronologisch en bestaat uit de volgende zes stappen:
1. Er was eens …

2. Elke dag …

3. Op een dag …

4. Daarom …

5. Daarom …

6. Totdat tenslotte …

 

Een voorbeeld van een film die we allemaal wel kennen, Finding Nemo:

Er was eens een weduwnaarvis die Marlin heette en erg bezorgd was over zijn enige zoon Nemo. Elke dag waarschuwde hij hem voor de gevaren van de zee en verbood hij hem ver weg te zwemmen. Op een dag is Nemo ongehoorzaam, slaat hij de waarschuwingen van zijn vader in de wind en zwemt hij naar open water. Daarom wordt hij gevangen door een duiker en komt hij als siervis in het aquarium van een tandarts in Sidney terecht. En daarom gaat zijn vader op reis om Nemo te bevrijden en roept hij onderweg de hulp van in van andere zeewezens. Totdat Marlin en Nemo elkaar ten slotte vinden, herenigd worden en leren dat liefde is gebaseerd op vertrouwen.

 

Vind jouw eigen verhaallijn, probeer het uit met de Pixar-Pitch en breng wat magie in je boodschap. Meer weten over de kracht van storytellingtechnieken om je boodschap op een aantrekkelijke, inspirerende en tot de verbeelding sprekende manier te vertellen, neem contact met me op.

Marlies Pulsford

Marlies helpt organisaties, leiders en teams bij het vinden van hun DNA, geeft richting aan strategie en communicatie en versterkt hiermee de persoonlijkheid, de positionering en het toekomstperspectief van een bedrijf, product of dienst. Dit zorgt voor een sterk merk, een robuuste reputatie en bezielde stakeholders.

Facebook
Twitter
LinkedIn