De kracht van transmediale storytelling

imageHet Eurovisie Songfestival mag dan over zijn, maar dat betekent niet dat de fans Anouk beu zijn. Integendeel. Haar single Birds stond al op nummer 1 en is inmiddels platina. En nu staat ook Anouk’s nieuwe album Sad Singalong Songs op de eerste plek in de Album Top 100. Is hier sprake van een uitgekiend transmediaal Storytellingplan waarmee Anouk haar eigen verhaal kon vertellen via verschillende kanalen met ieder een eigen unieke bijdrage? Of is het allemaal puur toeval?

 


Nationale Anouk euforie

Dat ik zo wat mijn hele leven lang al een Eurovisie Songfestival fan ben, is geen verrassing. Maar als een van deze Lucky few heb ik me wel verbaasd over de ommekeer die Anouk de afgelopen weken teweegbracht. Jarenlang zat het songfestival in een verdomhoekje en ineens voelden Nederlanders een nieuwe verbondenheid. Een nationale Anouk euforie. De media stond er vol van. Hier was ook alle reden toe want na negen jaar afwezigheid stond Nederland eindelijk weer in de finale. Met meer dan 6 miljoen kijkers. Dat we uiteindelijk niet als eerste zijn geëindigd maakt niet uit, Anouk’s doel was behaald: een plek veroveren in de top 10. Was Anouk echter werkelijk zo nobel om ons van dat songfestival trauma af te helpen? Of streefde ze enkel naar een hoger maatschappelijk doel voor zichzelf?
anouk fansFeit is dat Nederlands populairste rockzangeres al een tijdje geen nieuwe hits scoorde en dat haar nieuwste album klaar lag voor lancering. En als alleenstaande moeder van vier kinderen moet er toch ook brood op de plank blijven komen. Hoe slim ben je dan om het songfestival te gebruiken als vehikel van een goed doordacht verhaal waarin je vertelt wie je bent, hoe je zo geworden bent en waar je naar op weg bent. Een verhaal rond Anouk met een streven. Met helpers en tegenslag. En bovenal: met een wending waardoor het plot zichtbaar werd. Met al haar acties wist ze ons te vermaken en te verrassen. Van de eerste aankondiging via Facebook dat ze mee wilde doen aan het songfestival, de opwinding of ze na haar beenblessure tijdens het bowlen nog wel kon optreden, tot aan de bekendmaking dat Anouk opnieuw een nummer 1-hit scoort. Als dit niet gezorgd heeft voor een sterk merk, een robuuste reputatie en een grote groep betrokken en enthousiaste fans en volgers weet ik het ook niet meer.


Van Why naar Storytelling

Anouk heeft zich vast beseft dat het tegenwoordig niet alleen maar gaat om het maken van winst. Mensen willen oprecht contact en verbinding. Zoals Simon Sinek zegt: “Mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet.” In haar verhalen heeft Anouk ons duidelijk laten weten dat ze leeft voor haar kinderen. Het is vast haar maatschappelijke uitdaging om de beste moeder voor haar vier kinderen te zijn. En daarom wil ze zo veel mogelijk fans die zowel van haarzelf als van haar muziek houden. Ze is niet voor niets de hoofdact van de achtste editie van Symphonica in Rosso. Dankzij het songfestival kreeg zij een podium om diverse herkenbare, toegankelijke en tot de verbeelding sprekende verhalen te vertellen om zo nog meer fans aan zich te binden.
Anouk begrijpt bovendien als geen ander de kunst om je verhaal te delen via vrienden, netwerken en gemeenschappen. Telkens opnieuw ging ze in dialoog met haar fans. Alles deelde ze met haar volgers; haar overwegingen, belemmeringen, twijfels en nieuwtjes. Zo zorgde zij er niet alleen voor dat er positief over haar werd gesproken in de media, ze wist bovendien een hele grote groep nieuwe volgers aan zich te binden. Want tot voor kort wisten we allemaal niet dat Anouk van bowlen hield en dat het spelen in een “Centraal Beheer/ “Even Apeldoorn Bellen” commercial een van haar grootste wensen was.

 


Of het echter louter toeval is dat ze weer een nummer 1 notering heeft of dat het een geslaagde slimme marketing campagne met Storytelling als methodiek betreft; we zullen het nooit echt weten. Het is in ieder geval wel waar dat Anouk het songfestival in Nederland weer groots op de kaart heeft gezet. En zie haar optreden maar eens te overtreffen….

Marlies Pulsford

Marlies helpt organisaties, leiders en teams bij het vinden van hun DNA, geeft richting aan strategie en communicatie en versterkt hiermee de persoonlijkheid, de positionering en het toekomstperspectief van een bedrijf, product of dienst. Dit zorgt voor een sterk merk, een robuuste reputatie en bezielde stakeholders.

Facebook
Twitter
LinkedIn