Kijkcijfer ‘Super Bowl’ breekt record

imageWat een kijkcijfers. De Super Bowl, de belangrijkste sportwedstrijd in de Verenigde Staten, heeft afgelopen zondag een recordaantal kijkers getrokken. In totaal stemden er meer dan 111 miljoen mensen af op de wedstrijd. Hiermee is de Super Bowl 2011 het best bekeken Amerikaanse tv-programma ooit.

 

Naast het sportieve hoogtepunt is dit ook een hoogtepunt voor veel merken en reclamemakers. Want het gaat er om welke reclamespot de hoogste waardering krijgt. Waar normaal gesproken reclames als een hinderlijke noodzaak gezien worden en het ideale moment zijn voor een toilet-break, geldt voor de Super Bowl dat mensen daadwerkelijk blijven/gaan zitten voor de reclames. 80% van de Amerikaanse huishoudens met een TV kijkt en kosten voor zendtijd van een 30 seconde spotje: een slordige 3 miljoen dollar.

 

Dit jaar pakte Volkswagen groot uit met een briljante commercial ‘The Force’. Een verhaal gebaseerd op het thema Star Wars. De hoofdrol wordt gespeeld door een hele kleine Darth Vader waar van zijn krachten niet goed werken tot dat hij bij de Passat van zijn vader komt….
Nog voor de start van de wedstrijd tussen de Packers en de Steelers lanceerde Volkswagen al zijn ’topical’. VW deed dat niet via de traditionele kanalen, maar zette zijn commercial op YouTube. Het spotje lokte vier uur vóór de kickoff al meer dan straffe cijfers: 12,5 miljoen kijkers, 10.000 comments en 62.000 ‘likes’.

 

“Tegenwoordig moet je je materiaal nog voor de Super Bowl wereldkundig maken, om zo een ‘buzz’ voor de wedstrijd te creëren”, zegt Michael Kadin, creative director van reclamebureau Deutsch LA. “Zij die de commercial tijdens de wedstrijd zien, zullen tegen hun vrienden zeggen dat ze het spotje al kennen, waardoor een soort van ‘omgekeerde aanbeveling’ ontstaat, een sociaal fenomeen dat voor de adverteerder erg interessant is.”

 

Uiteindelijk zagen miljoenen mensen de Packers van Steelers winnen, Christina Aguilera het volkslied verpesten en hele dure reclames tussendoor de tijd vullen.

Marlies Pulsford

Marlies helpt organisaties, leiders en teams bij het vinden van hun DNA, geeft richting aan strategie en communicatie en versterkt hiermee de persoonlijkheid, de positionering en het toekomstperspectief van een bedrijf, product of dienst. Dit zorgt voor een sterk merk, een robuuste reputatie en bezielde stakeholders.

Facebook
Twitter
LinkedIn