De purpose van Southwest Airlines

imageIk ben altijd blij als ik weer geraakt wordt door een mooi verhaal waarin een bedrijf vertelt waar ze voor gaan en staan: “To connect People to what’s important in their lives though friendly, reliable, and low-cost air travel.”

 

Deze best langdurende corporate video verwoordt op een authentieke, hartverwarmende en tot de verbeelding sprekende manier wat de maatschappelijke uitdaging is van deze vliegmaatschappij en waarom ze doen wat ze doen. Visie, doel en kernwaarden komen tot leven dankzij de persoonlijke ervaringen, anekdotes en verhalen van medewerkers en klanten. Het is me helemaal duidelijk waarom vele medewerkers elke dag met veel plezier uit hun bed stappen om weer met trots aan het werk te gaan.

 

Wat ik vervolgens wel behoorlijk suf vind, is dat Southwest Airlines hun corporate website hier niet op heeft aangepast. Als ik bijvoorbeeld naar hun missie ga, dateert deze van januari 1988. Daarnaast straalt deze oubollige website ook niet dezelfde interactieve beleving uit waar klanten en medewerkers de kans krijgen om aan het woord te zijn. Ik ben van mening dat als je als vliegmaatschappij je informatieve en inspirerende boodschap (verhaal) wil verspreiden, je dit dan ook via alle andere communicatieve uitingen op dezelfde waardevolle, relevante en consistente manier moet doen. Of dit nu een video, website, blog of een tweet is, de content moet altijd aansluiten daar waar de consument behoefte aan heeft. Een gemiste kans zou ik zo zeggen in hun content marketing strategie.

 

Bekijk hier de mooie corporate video:

 

Marlies Pulsford

Marlies helpt organisaties, leiders en teams bij het vinden van hun DNA, geeft richting aan strategie en communicatie en versterkt hiermee de persoonlijkheid, de positionering en het toekomstperspectief van een bedrijf, product of dienst. Dit zorgt voor een sterk merk, een robuuste reputatie en bezielde stakeholders.

Facebook
Twitter
LinkedIn