Storytelling is op dit moment een van de meest gebruikte modewoorden in marketing. Wat betekent het en hoe werkt het? Het betekent niets anders dan het vertellen van een krachtig verhaal over je organisatie of merk. Een doeltreffend verhaal is authentiek, bezield, helder en relevant. Het draait om contact en verbinding.
Het Ierse whiskeymerk Bushmills stuurt momenteel acteurs de kroeg in om een sterk verhaal te vertellen en een Ierse borrel weg te geven. Het merk gaat het verhaal daadwerkelijk vertellen, face-to-face, in de kroeg. Dat vind ik een echte belevenis. Wanneer gaan mensen ergens over praten? Als ze geraakt zijn of als ze met een verhaal kunnen scoren. Raken en geraakt worden, dat zorgt dat mensen iets (door-)vertellen over producten, merken en organisaties. Oprechte aanbevelingen komen uit het hart. Het belang van de doorvertelfactor wordt steeds meer erkend. Kortom, wie iets spraakmakends biedt, activeert het grootste en beste verkoopteam die je kunt bedenken: de consument. Een aanbeveling van de consument zelf komt toch geloofwaardiger over dan de reclameslogan in een campagne. De Iphone van Apple is hier ook een bekend voorbeeld van.