De kracht van communicatie

Supermarktketen Albert Heijn heeft de regels rondom zijn campagne ‘Laagste Actieprijs Garantie’ moeten bijstellen nadat een een-tweetje tussen uwsupermarkt.nl enGeenstijl.nl hier uitgebreid over communiceerden. Op enkele producten garandeerde de supermarktketen goedkoper te zijn dan welke concurrent dan ook. Als iemand kon aantonen dat een andere supermarkt het product goedkoper aanbood, kreeg de klant bij AH zijn geld terug en een appeltaartje.

Deze laagste actieprijsgarantie leidde vorige week tot vreemde taferelen in een aantal Albert Heijn-vestigingen. Onder meer de bezoekers van de weblogs Uwsupermarkt.nl en Geenstijl.nl en diverse klanten liepen maandagochtend met winkelwagens vol gratis producten en appeltaarten de winkels uit. Dit leidde bijvoorbeeld tot een enorme piek in de Brand bier-verkoopcijfers. Vooral studenten wisten hier gretig gebruik van te maken. Nog nooit eerder waren er op één dag zoveel kratjes over de toonbank gegaan als op deze historische dag. Op de weblog Dumpert.nl zijn diverse foto’s van klanten te zien die gratis Brand-bier inslaan bij AH.

Ik vind het ongelofelijk interessant om te zien wat de kracht van communicatie is bij een goed verhaal. Enthousiastelingen weten elkaar nu gericht en snel te informeren over welk product elders in een concurrenten folder goedkoper wordt aangeboden.Dit schepte een band en brengt een heleboel mensen telkens opnieuw in beweging naar de Albert Heyn.

Albert Heijn heeft de spelregels van de actie nu aangepast. Klanten krijgen niet meer bakken vol met artikelen gratis mee als die elders goedkoper zijn. De vergoeding van het aankoopbedrag geldt nog maar voor zes van de gekochte artikelen per persoon. Maar houd de weblogs goed in de gaten want de actie geldt nog steeds. Vandaag ben ik alweer geïnformeerd dat de Coca Cola bij Boni Supermarkt goedkoper is. Inladen maar.

Marlies Pulsford

Marlies helpt organisaties, leiders en teams bij het vinden van hun DNA, geeft richting aan strategie en communicatie en versterkt hiermee de persoonlijkheid, de positionering en het toekomstperspectief van een bedrijf, product of dienst. Dit zorgt voor een sterk merk, een robuuste reputatie en bezielde stakeholders.

Facebook
Twitter
LinkedIn