Verhalen vertellen als communicatiemiddel

Authentiek, enthousiast, open, eerlijk, betrokken, zinvol, duidelijk, consistent, transparant en relevant. Midden in de samenleving staan, zeggen hoe het werkelijk zit en weer terug naar de kern. Juist in deze economisch onzekere tijden hebben medewerkers, klanten en andere belanghebbenden behoefte aan een geloofwaardig organisatieverhaal. Zij willen geïnspireerd en verrast worden. Zij zijn kritisch, maar ook nieuwsgierig. Mensen zoeken steeds meer de emotionele aansluiting, het aansprekende verhaal, het gevoelsmatige voordeel rond een product, dienst, merk of bedrijf.

 

Contact en verbinding

Een mooi persoonlijk verhaal leidt tot contact en verbinding, zorgt voor meer diepgang en haalt hoofd- en bijzaken uit elkaar. Elk bedrijf heeft een verhaal nodig om succesvol te zijn en te blijven. De corporate story helpt leidinggevenden en hun personeel inzicht te geven in hun levensmissie en de ontwikkelingsfase waarin zij zich bevinden. Wie die levensfase gaat herkennen, krijgt vat op de ontwikkelingen die hij of zij zelf doormaakt. Het wordt makkelijker om te anticiperen op wat komen gaat en in te zien wat mogelijk een volgende stap is in je ontwikkeling. Mensen blijven jammer genoeg vaak steken in een bepaalde fase, omdat ze geen overzicht hebben: ze zien niet waar ze zitten en waar ze naar op weg zijn. Mensen en organisaties raken gefixeerd, verlamd, verkrampt en kunnen niet meer voor- of achteruit. Vaak is er dan een groter inzicht, een ander perspectief of een interventie nodig om uit die verlamming te komen.
Verhalen vertellen gaat verder dan traditionele marketing, communicatie of consultancy. Het gaat eraan vooraf. En adresseert twee kernvragen: “wat is ons verhaal” en “hoe vertellen we het”. Het verhaal is het hart van uw identiteit, van uw visie en missie, van uw positionering en propositie. Een aantrekkelijk verhaal zorgt er voor dat mensen het graag doorvertellen en dat de media erop duikt.

 

Eigen ervaring inzetten

Grondlegger Ingvar Kamprad van Ikea verving ooit een leeg colaflesje uit de minibar van z’n hotelkamer door een flesje uit de supermarkt. Deze anekdote brengt een belangrijke kernwaarde over voor een bedrijf dat betaalbaar designmeubilair verkoopt. Ik was laatst weer eens op bezoek bij Ikeaen ik vind dat dit bedrijf zowel in haar winkel als via de website er nog steeds in is geslaagd om mij op een aansprekende, herkenbare en inspirerende manier aan hen te binden. Hun slogan ‘design your own live’ sluit daar dan ook perfect bij aan. Om nieuw personeel te werven gebruiken ze de kracht van de echte verhalen van de eigen medewerkers (www.watmaakjijvanIKEA.nl).

Marlies Pulsford

Marlies helpt organisaties, leiders en teams bij het vinden van hun DNA, geeft richting aan strategie en communicatie en versterkt hiermee de persoonlijkheid, de positionering en het toekomstperspectief van een bedrijf, product of dienst. Dit zorgt voor een sterk merk, een robuuste reputatie en bezielde stakeholders.

Facebook
Twitter
LinkedIn