Deze week bevond ik me in het Pandhuis Den Haag. Niet om iets in te leveren, maar om een Storytelling workshop te geven aan het Team Communicatie van de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de gemeente Den Haag.
Tijdens een rondleiding hoorden we fascinerende verhalen over het Pandhuis. Haagse inwoners die vroeger hun zondagse pak inruilden voor wat geld, om het later weer op te halen zodra het loon was uitbetaald. Of inwoners die gouden sieraden tijdelijk inruilen om een grote uitgave te kunnen doen.
Mensen raken op emotioneel niveau
Op deze plek vol verhalen, nam ik het communicatieteam SZW mee in de essentie van Storytelling. We bespraken de kern van een goed verhaal. Storytelling draait om authenticiteit, om dillema’s die ons uitdagen, drijfveren die ons voortstuwen en waarden die ons verbinden. Vanuit kwetsbaarheid ontstaat de grootste kracht – dáár ligt de wijsheid, in de waarheid van het verhaal.
Fascinerende verhalen
Het team werd in vier groepen verdeeld en werkten een kort verhaal uit. Met technieken zoals spanningsopbouw, karakterontwikkeling en een sterke climax, ontstonden vier unieke verhalen, elk met een eigen perspectief, inclusief conflict en verrassende ontknopingen. Het was prachtig om te zien hoe elke groep hun eigen invalshoek inbracht en krachtige verhalen wist neer te zetten.
De kracht van een goed verhaal
Storytelling is voor communicatieteams essentieel, omdat het helpt complexe boodschappen om te zetten in krachtige verhalen die mensen raken, verbinden en tot actie aanzetten. Ik kijk terug op een inspirerende dag in het Pandhuis Den Haag vol fascinerende verhalen.