Achter droge feiten zit een verhaal

imageHet versterken van je persoonlijke netwerk gebeurt veelal door het leggen van nieuwe verbindingen, het verstevigen van bestaande contacten en het delen van kennis.

 

Op het moment dat we over ons bedrijf praten zijn we geneigd te praten over rationele feiten. Zoiets als: “Ik werk voor een betrouwbaar bedrijf, met 100 dynamische medewerkers die kwalitatieve oplossingen op maat ontwikkelen voor de klant. Wij hebben 4 vestigingen, Y omzet en doen Z investeringen in onderzoek en ontwikkeling”. Maar zo’n praatje verkoopt iedereen en deze droge feiten en cijfers zijn saai en blijven niet hangen. Je maakt veel meer indruk door een echt verhaal te vertellen. Mensen hebben verhalen, maar organisaties ook.

 

Het mooie van verhalen is dat ze kleefkracht hebben. Ze blijven plakken in de hoofden van mensen. Een verhaal raakt ons in ons hart. Mensen smullen van verhalen. Wij zijn altijd verhalenvertellers geweest. En luisteraars natuurlijk ook. Het is onze meest vertrouwde manier om het nieuws door te geven. Een verhaal prikkelt onze geest. Een verhaal hoeft ook echt niet lang te zijn. In een paar zinnetjes kan heel veel schuilgaan. Er is een beroemd voorbeeld dat dit prachtig illustreert. En dat bovendien heel goed laat zien wat het verschil is tussen droge feiten en een verhaal. Dat voorbeeld gaat als volgt:

 

Feiten zijn:

“De koningin is gestorven en de koning is gestorven.”

 

Een verhaal is:

“De koningin is gestorven, en de koning stierf aan een gebroken hart.”

 

Voel je ‘m. Het is een kleine knop in je hoofd die omgaat. Die je net even anders laat denken. Nee, ik zeg het fout. Die je net even anders laat voelen. Je hart tikt een moment iets sneller.

Marlies Pulsford

Marlies helpt organisaties, leiders en teams bij het vinden van hun DNA, geeft richting aan strategie en communicatie en versterkt hiermee de persoonlijkheid, de positionering en het toekomstperspectief van een bedrijf, product of dienst. Dit zorgt voor een sterk merk, een robuuste reputatie en bezielde stakeholders.

Facebook
Twitter
LinkedIn