De kracht van een personal brand

Katy Perry, een fenomeen! Met vele muziekprijzen, miljoenen verkochte cd’s, diverse nummer 1 hits in vrijwel alle landen, 58 miljoen fans op Facebook en 44,5 miljoen volgers op Twitter is ze de popsensatie van dit moment. Haar nieuwste nummer 1 hit Roar zette mij aan het denken. Wat zorgt er voor dat zo veel mensen zich herkennen in de boodschap van haar liedjes? Wat kan zij ons leren over personal branding en waarom is zij een levend voorbeeld van een sterke merkpersoonlijkheid?

 

Katy Perry staat alweer 8 weken bovenaan in de megatop 50 met haar liedje Roar en heeft hiermeeLady Gaga ver achter zich gelaten. Ik vind het een lekker nummer en het doet me qua melodie een beetje denken aan de popmuziek uit de jaren zeventig. Toen ik het liedje voor het eerst hoorde, werd ik direct gegrepen door de openingstekst en hoe deze inhoud van toepassing is op leiderschap en personal branding. Dit lied inspireert en zet aan tot actie als je even niet meer weet waarom jij er toe doet.

 

Katy’s lied begint met:

“I used to bite my tongue and hold my breath

Scared to rock the boat and make a mess

So I sat quietly, agreed politely

 

I guess that I forgot I had a choice

I let you push me past the breaking point

I stood for nothing, so I fell for everything”

 

In mijn werk ontmoet ik regelmatig ondernemers die het moeilijk vinden zichzelf te profileren als de expert die ze zijn. Dat maakt dat ze twijfelen aan wat ze aanbieden en niet (meer) met stelligheid kunnen beweren dat zij het meest geschikt zijn om de (potentiële) klant te helpen bij een bepaald probleem. Ongewild presenteren zij zichzelf anders en onzekerder dan nodig is. Een van de manieren om dit probleem op te lossen, is het creëren van een personal brand. Laat je nooit tegenhouden door twijfel, maar volg je droom en zet jezelf beter in de markt. Ga met je talenten aan het werk en ontwikkel een authentieke en geloofwaardige manier om je meerwaarde naar voren te brengen.


Sterke merkpersoonlijkheid

Katy Perry, is een van de meest flamboyante en kleurrijkste popsterren ter wereld. Als ik fans vraag, waaronder mijn dochter, naar het waarom dan volgt er meteen een hele serie merkassociaties die iedereen herkent. Denk aan haar extravagante kleding, theatrale performance, grappige muziekvideo’s, gewaagde rekwisieten, rebelse karakter en eigenzinnige teksten. Ze is niet alleen een zangeres, muzikant en tekstschrijver, maar sprak ook de stem van Smurfin in De Smurfen in, speelde in Sesamstraat en was te zien in een reclame van Adidas. En sinds kort heeft ze ook haar eigen parfum. In alles wat ze doet wil ze haar fans vermaken en aan het lachen krijgen. Ze verrast en blijft vernieuwen. Als performer kent ze haar publiek goed, spreekt hun taal en maakt op die manier eenvoudig contact. Zo bindt, boeit en activeert ze haar fans en dit alles bij elkaar opgeteld maakt Katy Perry een sterke merkpersoonlijkheid.

 

Volg je droom

Het vertalen van je talenten in een personal brand is een uitermate ingewikkelde exercitie die veel mensen onderschatten. Het is jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je op een heldere manier te onderscheiden van anderen. Je laat zien wie je werkelijk bent en waar je voor staat.

En dat is precies wat Katy Perry goed doet. Ze is een stoere zangeres met een eigenzinnig karakter. Door haar opvallende verschijning maakt ze indruk op iedereen. En als je wilt weten wie ze is, moet je naar haar muziek luisteren. Katy Perry schrijft autobiografisch en laat in haar nummers verschillende emotionele kanten van zichzelf zien. In al haar liedjes maakt ze verbinding met haar kern en probeert ze een eerlijke boodschap over te brengen waar mensen zich in kunnen herkennen. Het zijn stuk voor stuk inspirerende verhalen waarvan je hoopt dat ze mensen in vergelijkbare situaties een hart onder de riem zullen steken. Denk hierbij aan thema’s als homoseksualiteit, pesten, puberteit en depressiviteit. Zij durft te doen wat haar raakt, gaat 100% voor waar ze in gelooft, weet met angst om te gaan en heeft het lef van gebaande paden te treden.

 


De lange weg naar succes

Katy groeide op in een streng religieus gezin en luisterde alleen maar gospel, omdat andere muziekgenres niet mochten. Ze ging van school af op haar 17e en richtte zich alleen nog maar op het doorbreken in de muziekwereld. Ze heeft er hard voor moeten werken om mensen te overtuigen van haar talenten. Zo ondervond ze veel tegenslag toen haar eerste single Ur So Gay veel afkeurende reacties kreeg. Maar dit zorgde direct ook voor een ommekeer in haar streven omdat ze hulp kreeg van popdiva Madonna die aangaf dit juist een van haar favoriete liedjes te vinden. Zo wist Katy uiteindelijk haar droom te verwezenlijken en is zij nu de popsensatie die ze ooit hoopte te zijn.

 

Hoe zit het met jouw persoonlijke branding?

Voor veel mensen voelt het in eerste instantie een beetje raar om zo met jezelf verkopen en jezelf als merk neerzetten bezig te zijn. Die onwennigheid verdwijnt meestal snel als de eerste resultaten zichtbaar worden: Je komt bekend te staan als de expert die je bent, krijgt een reputatie die bij je past en consistent is met wat je wilt neerzetten.

 

Zorg dat je persoonlijke merk gebaseerd is op je waarden, talenten, passies, dromen, levensdoelen en vaardigheden. Vraag je af wie ben ik, wat maakt mij uniek en neem een voorschot op de toekomst: wat kan en wil ik bijdragen aan de maatschappij? Kortom, blijf dicht bij jezelf, zoek verbinding met anderen en volg je droom. En ben je eenmaal zo ver, sta dan zij aan zij met Katy Perry en zing uit volle borst het refrein mee:

 

“I got the eye of the tiger, a fighter, dancing through the fire

Cause I am a champion and you’re gonna hear me ROAR

Louder, louder than a lion

Cause I am a champion and you’re gonna hear me ROAR”

 

Marlies Pulsford

Marlies helpt organisaties, leiders en teams bij het vinden van hun DNA, geeft richting aan strategie en communicatie en versterkt hiermee de persoonlijkheid, de positionering en het toekomstperspectief van een bedrijf, product of dienst. Dit zorgt voor een sterk merk, een robuuste reputatie en bezielde stakeholders.

Facebook
Twitter
LinkedIn