Storytelling en corona

Hoe leg je een serieuze boodschap goed uit?

Storytelling en corona. Wat heeft dat met elkaar te maken? Voor het geval je denkt dat ik een serieus verhaal ga vertellen rondom de coronaregels heb je het mis. We horen al genoeg ingetogen boodschappen. Ik laat zien dat het ook anders kan. Zowaar onze Duitse buren bewijzen dit met hun coronacampagne. Met meer luchtigheid en begrip voor de doelgroep is de Duitse videoboodschap voor jongeren een schot in de roos. De Duitse overheid maakt helden van jongeren die ‘met hun reet op de bank liggen’. Deze coronacampagne gaat viral en lijkt jongeren wel te bereiken. Met storytelling leg je een serieuze corona boodschap goed.

 

Briljante storytelling

Het is een goed opgebouwd verhaal volgens de narratieve structuur. Met een held en een streven. En als je denkt te weten waar het naar toe gaat, eindigt het verhaal met een doordachte twist. Knap hoe je met dit humoristische verhaal er toch voor zorgt dat de boodschap blijft hangen en het doel wordt bereikt: blijf thuis!

 

 

 

We kunnen nog veel leren van de Duitse coronacampagne.  Deze recente videocampagne van de Duitse overheid over de coronaregels gooit het compleet over een andere boeg: een humoristische aanpak, een gewaagde vergelijking met oorlog en geen nette opsomming van het gewenste gedrag, maar een losjes ‘blijf thuis op je luie reet’. Lees verder over deze campagne in de Adformatie. Storytelling en corona. Zo leg je een boodschap goed uit.

Marlies Pulsford

Marlies helpt organisaties, leiders en teams bij het vinden van hun DNA, geeft richting aan strategie en communicatie en versterkt hiermee de persoonlijkheid, de positionering en het toekomstperspectief van een bedrijf, product of dienst. Dit zorgt voor een sterk merk, een robuuste reputatie en bezielde stakeholders.

Facebook
Twitter
LinkedIn