Workshop Storytelling voor sociaal ondernemers

Wat sociaal ondernemers leren van Disney en Pixar

Vanuit het Brabantse provinciehuis gaf ik online een workshop Storytelling voor sociaal ondernemers. Omdat dit normaal overvolle gebouw bijna leeg was, vond ik dit een bijzonder leuke ervaring. De deelnemers bestonden uit een groep enthousiaste sociale ondernemers. Met deze interactieve workshop leerden zij als eerste dat storytelling een krachtige methodiek is om je verhaal te vertellen. Zo legde ik de groep bijvoorbeeld uit om vanuit doel, doelgroep en boodschap te denken. Want alleen met het juiste verhaal breng je de betrokken stakeholders in beweging. Daarnaast ontvingen zij handzame tips hoe je met storytelling een praktisch, inspirerend en tot de verbeelding sprekend verhaal vertelt.

 

Workshop Storytelling

Storytelling is een vorm van content marketing. Je gebruikt het om de (complexe) werkelijkheid op een verhalende manier over te brengen op een bepaalde doelgroep. De sociaal ondernemer communiceert met meerdere doelgroepen. Daarom moeten zij voor elke doelgroep het verhaal aanpassen. De workshop Storytelling vertelt wat de ingrediënten zijn voor een goed verhaal. Deelnemers leren dit toepassen om het verhaal van hun eigen sociale onderneming goed te vertellen.

 

Deze online workshop Storytelling werd aangeboden door Zorgbelang Brabant | Zeeland. In een inspirerende samenwerking met Stérk Brabant heb ik de workshop op maat gemaakt voor sociaal ondernemers. Zodat ze aan de hand van concrete voorbeelden inspiratie op deden voor hun eigen verhaal. De workshop Storytelling voor sociaal ondernemers komt vaker terug. Houd hiervoor de website van Stérk Brabant goed in de gaten.

 

Op de agenda op het platform van Sterk Brabant zie je dat de Academie Zorgbelang regelmatig trainingen, workshops en themabijeenkomsten organiseert. Voor gemeenten, (zorg)professionals, patiënten/cliënten, mantelzorgers en vrijwilligers in zorg en welzijn. Denk bijvoorbeeld aan maatschappelijk initiatiefnemers, sociaal ondernemers, cliënten- en adviesraden en patiënten- en cliëntenorganisaties. De eerstvolgende workshop Storytelling voor sociaal ondernemers staat gepland op 2 maart 2021.

 

Marlies Pulsford

Marlies helpt organisaties, leiders en teams bij het vinden van hun DNA, geeft richting aan strategie en communicatie en versterkt hiermee de persoonlijkheid, de positionering en het toekomstperspectief van een bedrijf, product of dienst. Dit zorgt voor een sterk merk, een robuuste reputatie en bezielde stakeholders.

Facebook
Twitter
LinkedIn