Overtuigend Presenteren

Overtuigend Presenteren

Ontdek de kracht van overtuigend presenteren, waarbij je leert hoe je boeiende verhalen vertelt die inspireren en actie stimuleren.

Lecture Communication Tools

Lecture Communication Tools

“Ik wist niet dat ik zo veel kan bereiken door alleen maar vragen te stellen”. “Van jouw persoonlijke manier van presenteren heb ik veel geleerd. Je nam ons echt mee in jouw college”. Dit zijn reacties van studenten.

Impact maak je samen

Positieve impact maak je samen

Met SchoolBoost doorliep ik samen met Kim Bogaerts het Zicht op Impact traject dat werd uitgevoerd door Zorgbelang Brabant|Zeeland. Hiervoor zijn we geïnterviewd. Lees ons verhaal.

Strategie en communicatie Informed Group

Strategie en communicatie Informed Group

De vraag was: “Hoe benaderen we de markt op een andere manier zodat de technische insteek van onze producten en diensten wordt omgevormd naar inspirerende en marktgerichte business oplossingen?”

Indrukwekkende speech

David Attenborough’s indrukwekkende speech op COP26

Een keer in de zo veel tijd, komt er een indrukwekkende speech voorbij die mij raakt tot het bot. Omdat het een verhaal is dat optimaal voldoet aan de elementen van een goed verhaal. Storytelling pur sang! Tijdens de klimaattop in Glasgow wist natuurdocumentairemaker sir David Attenborough de wereldleiders op te roepen om deze World…

Expeditie Basisschool verandert naam

Expeditie Basisschool wordt SchoolBoost

Expeditie Basisschool heet nu SchoolBoost Expeditie Basisschool groeit mee in ontwikkeling en onderwijs van kinderen. Daarom veranderde Expeditie Basisschool dit nieuwe schooljaar haar naam. Vanaf nu heet zij SchoolBoost. Omdat ze er graag zijn voor elke school in het primaire én voortgezet onderwijs. Een nieuwe krachtige naam waarmee gewerkt wordt aan de optimale driehoeksrelatie tussen…

workshop Presenteren met Lef

Workshop Presenteren met Lef

Met de workshop Presenteren met Lef leer je tips en vaardigheden over (online) presenteren zodat je beter leert presenteren. En met meer lef. Hoe vang ik binnen een aantal seconden de aandacht van het publiek? Waarom is een goede voorbereiding het halve werk? Wat is mijn hoofdboodschap en wie is mijn publiek? Zorg dat je…

Aaveste Verzekeringen & Uitvaartzorg

Aaveste Verzekeringen & Uitvaarzorg, wat een goed verhaal

Aaveste Verzekeringen & Uitvaartzorg wil een nieuwe website en heeft aan goodtotell gevraagd om invulling te geven aan de inhoud en boodschap van dit verhaal. Een uniek verhaal waarin duidelijk wordt wie ze zijn, wat ze doen en waarom ze doen wat ze doen. Het vertelt het echte verhaal van Aaveste Verzekeringen & Uitvaartzorg en…

Boodschap a Message with a Bottle

Wat is de boodschap van a Message with A Bottle?

Hoe vertel je nou de boodschap van A Message with a Bottle op een praktische en tot de verbeelding sprekende manier? Altijd mooi om te zien als een langgekoesterde droom van iemand wordt omgezet naar een echt bedrijf met eigen website. Een bedrijf met een bijzonder product: A Message with A Bottle.   Van droom…

CRBKO registratie

Officieel CRKBO Geregistreerd docent

Sinds begin 2021 ben ik officieel CRKBO Geregistreerd docent. Omdat ik toch al enige jaren ervaring heb als freelance docent. Zo ben ik bijvoorbeeld werkzaam voor Avans Hogeschool binnen de deeltijdopleiding Communicatie. Vanuit die rol begeleid ik studenten in zelfstandig positie innemen, persoonlijk leiderschap, communicatiestijlen en professionaliseren als adviseur. Dit valt binnen de persoonlijke werkervaringslijn…

Informed Group nieuwe brochure Consultant Profielen

Voor onze klant Informed Group hebben we een handzame brochure gemaakt. Hierin staat beschreven wat hun Consultant Profielen zijn. De brochure bevat bovendien een handig overzicht waarin je in één oogopslag ziet wat de kernwoorden zijn van de expertise van Informed Group. Vanuit Technieken, Profielen en Domeinen. Hoe leuk is het om de technische inhoud…

workshop storytelling voor sociaal ondernemers

Workshop Storytelling voor sociaal ondernemers

Wat sociaal ondernemers leren van Disney en Pixar Vanuit het Brabantse provinciehuis gaf ik online een workshop Storytelling voor sociaal ondernemers. Omdat dit normaal overvolle gebouw bijna leeg was, vond ik dit een bijzonder leuke ervaring. De deelnemers bestonden uit een groep enthousiaste sociale ondernemers. Met deze interactieve workshop leerden zij als eerste dat storytelling…

contentcreatie nieuwe website

Contentcreatie website Maas Internal LogistiX

Waarom doen wat we doen “De meeste relaties kennen Maas IL als een internationaal opererende systemintegrator. Met een schat aan ervaring in het inrichten van magazijnen en distributiecentra. Daar staat tegenover dat we nog zo veel meer doen. Hoe gaan we dit vertellen?”. Met dit communicatievraagstuk kwam algemeen directeur Wilbert Maas bij goodtotell terecht. Waardoor…

Corona en Storytelling

Storytelling en corona

Hoe leg je een serieuze boodschap goed uit? Storytelling en corona. Wat heeft dat met elkaar te maken? Voor het geval je denkt dat ik een serieus verhaal ga vertellen rondom de coronaregels heb je het mis. We horen al genoeg ingetogen boodschappen. Ik laat zien dat het ook anders kan. Zowaar onze Duitse buren…

De onzichtbare held

De onzichtbare held

Binnen Avans Hogeschool is team Kennismanagent nog een beetje de onzichtbare held. Ze zijn verdekt voor docenten die studenten willen leren op een efficiënte manier informatie te zoeken, te selecteren en op ethische wijze te gebruiken. De beleidsadviseurs en kennispartners uit dit Team Kennismanagement moeten daarom meer in de schijnwerpers staan. Zodat ze docenten, maar…

Nieuwe website Informed Group

Nieuwe website Informed Group

De ontwikkelde positioneringstrategie van Informed Group is vertaald naar een nieuwe website. Vandaag hebben we hier via diverse sociale mediakanalen aandacht aan besteed.   De website is een perfecte weerspiegeling van wie ze zijn, wat ze doen en waar het hen om gaat. We hebben structuur aangebracht in hun expertise en oplossingen. Met tot de verbeeldingsprekende klantverhalen…

Jouw toekomstperspectief?

Jouw toekomstperspectief?

De opgaande lijn stokt. Crisis! Wat nu?! Hoe bereik je toch je doel? Hoe hervind je de opgaande lijn? Wat is jouw toekomstperspectief? goodtotell helpt met het bepalen van je visie, missie en strategie.

Maas Internal LogistiX groeit

Maas Internal LogistiX groeit

Werving technische collega’s met inzet van sociale media Als de vraag van de klant toeneemt, is het handig dat er meer collega’s zijn om hierbij te helpen. Dus werd er weer een nieuwe online wervingscampagne ontwikkeld voor Maas Internal LogistiX. Het bedrijf groeit en is daarom op zoek naar nieuwe collega’s. Zoals de vacature voor junior…

Presentatie positioneringsstrategie

Maandagavond 15 juni was het eindelijk zo ver. Ik hield mijn presentatie aan het management team van Informed Group. Mijn voorgestelde positioneringsstrategie werd gepresenteerd. Uitgewerkt vanuit de oorspronkelijke vraag om de technische insteek van hun producten en diensten om te vormen naar inspirerende en marktgerichte business oplossingen. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van interviews met…

De 8 regels van goede communicatie, volgens Betteke van Ruler

Het gaat over de rol van menselijke, effectieve communicatie in een digitaliserend vakgebied.   Alle handelen is communicatief: het laat iets zien aan een ander en ‘communiceert dus iets’. Zorg daarom altijd voor consistentie tussen wat je doet en wat je zegt. Luister altijd eerst naar wat de ander of anderen bezighoudt voordat je iets…

Merk en missie Puur Klimaat Comfort

100% energieneutraal Vanuit diverse strategiesessies heeft goodtotell Puur Klimaat Comfort geholpen met het ontwikkelen van de nieuwe positionering van de organisatie. Deze expert in klimaatbeheersing ontwerpt, bouwt én onderhoudt duurzame energieoplossingen voor commercieel en logistiek vastgoed. Samen met een enthousiast team van medewerkers hebben we vastgelegd wie de organisatie is en waar het hen om…

Jouw toekomstperspectief?

Advies voor arbeidsmarktcommunicatie. Inzet van relevante sociale media

Maas Internal LogistiX groeit en zoekt daarom uitbreiding Advies voor arbeidsmarktcommunicatie: Inzet van relevante sociale media om nieuwe technische collega’s te werven. Dat was de vraag van Maas Internal LogistiX. Binnen twee weken tijd werd een effectieve wervingscampagne opgezet. Content en sjablonen voor Linkedin, Instagram. Facebook en Twitter werden opgemaakt en verspreid. In samenwerking met…

Puur Klimaat Comfort

Puur Klimaat Comfort (PKC) heeft grootse plannen op het gebied van de verduurzaming van bedrijfspanden in de regio van ‘s-Hertogenbosch. PKC opereert in de technische installatiemarkt waar op dit moment veel kansen liggen om succesvol door te breken. Er werd contact gelegd met goodtotell om hier een strategie voor te ontwikkelen. Betekenis geven aan het…

Schoolwijzer legt omgangsnormen op basisschool uit

Vandaag Kick-off van de door ons ontwikkelde #Schoolwijzer tijdens #ouderinformatieavond Islamitische Basisschool Nour Den Bosch. I.o.v. GGD Hart van Brabants, hebben Kim Bogaerts en ik vanuit Expeditie Basisschool een mooi traject doorlopen. En de wederzijdse betrokkenheid gestimuleerd tussen school, ouders en kinderen. De afgesproken omgangsnormen zijn zo vastgelegd in deze schoolwijzer. De avond verliep boven…

Communicatie relatie-evenement 25-jarig jubileum R2B

Kiwa Fire Safety & Security bestaat 25 jaar. Het bedrijf is als R2b begin januari 1994 opgericht. 2019 is een jubileumjaar dus tijd voor een feestje dat samen met dierbare relaties gevierd wordt. Aan goodtotell in samenwerking met Lemone de taak om de communicatie rondom dit evenement te verzorgen. Het werd een combinatie van online…

Trots bestuurslid Stichting Bijna-baantjes

Bijna-baantjes is een stichting met als doel om jongeren met een beperking buiten schooltijd ervaringen te bieden op de werkvloer. Zodat zij de kans krijgen om hun toekomstdroom te ontdekken en talenten te ontwikkelen in een bedrijf (organisatie). Zo ontstaat er beweging in de persoonlijke ontwikkeling van deze jongeren. Sinds einde 2018 ben ik een heel…

Werk aan talentontwikkeling

Al wel eens nagedacht over jouw talentontwikkeling? Hoe jij werkt aan kansvergroting om jouw droom te bereiken? Avans Deeltijd Communicatie leid je op tot strategisch communicatieprofessional en biedt veel kennis en vaardigheden over dit veelzijdige vak. Sinds 2015 ben ik daar als freelancer een paar keer paar jaar actief als ontwikkelaar, docent, trainer en coach.  …

Geweldige housewarming SGS Floriaan

Vanmiddag vond de officiële opening plaats van het nieuwe kantoorpand waar klant Floriaan zich sinds oktober in begeeft. Algemeen directeur Anton Raap sprak de ruim honderd aanwezigen vol enthousiasme toe tijdens de drukbezochte housewarming. Met heel veel plezier heeft goodtotell het hele communicatieplan rondom de verhuizing begeleid. Van adviesplan, verhuiskaart, signing, uitnodiging, speechbegeleiding tot en…

Storytelling workshop Lectoraat Healthy Region

Samen met het Lectoraat Healthy Region (LHR), onderdeel  van HZ University of Applied Sciences, zijn we op zoek gegaan naar de identiteit en visie van de organisatie. Vanuit een storyboarding sessie is het strategisch kernverhaal als startpunt bepaald voor de workshop Storytelling. Vanuit hier hebben alle medewerkers hun eigen verhaal verteld en geactiveerd. Om tenslotte…

Aan de slag met Kenniscentrum Kusttoerisme

Samen met Kenniscentrum Kusttoersime (KCKT) zijn we op zoek gegaan naar de identiteit en visie van de organisatie. Vanuit een storyboarding sessie hebben we het strategisch kernverhaal als startpunt bepaald voor de workshop Storytelling. Vanuit hier hebben alle medewerkers hun eigen verhaal verteld en geactiveerd. Om tenslotte met alle opgedane kennis en mooie, praktijkgerichte en…

Op verkenning dankzij Innovatienetwerk Jeugd in Tilburg

Op 28 maart jl. heeft het Innovatienetwerk Jeugd door een stemming besloten ons initiatief ‘Op de Brug’ te steunen. Ons initiatief dient als preventief hulpmiddel om thuiszitten en schooluitval te voorkomen bij jongeren tussen de twaalf en vijftien jaar oud. Hiervoor gaan we in Tilburg op verkenning en hebben hulp nodig. Wij zoeken ervaringsverhalen, oplossingen en tips van mensen uit…

Pitch ‘Op de brug’ voor Innovatienetwerk Jeugd

Boeiend verkenningstraject gehad bij Innovatienetwerk Jeugd afgelopen woensdag 7 maart. Innoveren voor en mét de jeugd. Ons idee ‘Op de brug’ gaan we pitchen voor het netwerk op woensdagmiddag 28 maart van 14:30 – 17:00 uur, locatie MFA De Poorten, Hasseltstraat 194, 5046 LP in Tilburg. Naast andere geweldige initiatieven.     Op de brug Door optimale…

Gastvrijheidstraject Maaspoort Sport & Events

Na alle opgedane storytelling kennis succesvol te hebben uitgevoerd in de praktijk, was het voor Maaspoort Sport & Events tijd voor een vervolgstap. Met als uitdaging om samen de gastvrijheid vorm te geven binnen de organisatie. Leren kijken door de ogen van de klant. Samen een echte en unieke meerwaarde creëren. Aan goodtotell is gevraagd om MSE…

Van inspiratie naar innovatie

PROFIT is een internationaal project, gericht op het stimuleren van innovatie bij bedrijven in de toeristische en vrijetijdssector. Zeeland is één van de regio’s waar het project wordt uitgevoerd. PROFIT wil ondernemers helpen om hun bedrijf verder te ontwikkelen, zodat hun bedrijf nog succesvoller en winstgevender wordt. Hiervoor ontwikkelden wij een innovatietool waarmee Zeeuwse bedrijven vervolgens zelf…

Keynote spreker op Toeristische Ontmoetingsdag Zeeland

Op 22 november j.l. was ik als keynote spreker uitgenodigd op de jaarlijkse Toeristische ontmoetingsdag in Goes. Het thema van de ontmoetingsdag dit jaar was: ‘Zeeuwse beleving zoekt gast’. Door mij werd, vanuit mijn expertise storytelling, ingezoomd op het DNA van Zeeland en de Zeeuwse ondernemers. Elk bedrijf is anders en toch Zeeuws, hoe kunnen…

Ontdek jouw Zeeuws DNA

Samen met Hans den Boer van Plens Marketing & Creatie deze animatie geproduceerd voor het project mijn Zeeuws DNA. Ontdek jouw Zeeuws DNA. Wat heb jij te vertellen, wat is je verhaal? Lééf dit verhaal. Ben trots op jouw Zeeuwse DNA. Gebruik de drie succesfactoren.

Het DNA van Zeeland

Het is niet zo ingewikkeld. Het Zeeuwse DNA als je hier woont en geboren bent, zit gewoon in je. Als je dicht bij jezelf blijft, komt dit naar boven in jouw bedrijf. Wat is je kracht, je onderscheidend vermogen?  Hoe Zeeuws is jouw bedrijf? Zeeland biedt jou innovatieve mogelijkheden en ruimte om te pionieren. Ondernemen…

Wat kun je als toeristische ondernemer met het Zeeuws DNA?

Een mooie opdracht waarvoor goodtotell in samenwerking met Plens Marketing en Creatie een creatief concept ontwikkelde en op basis hiervan ook de realisatie en uitvoering op zich nam. Hoe Zeeuws is jouw bedrijf eigenlijk? De unieke omgeving van Zeeland maakt dat gasten hier graag verblijven. Maar wat zie je daarvan terug in jouw bedrijf? En…

Expeditie Basisschool in de Tweede Kamer!

Wauw! In het onderwijsdebat d.d. 30 januari j.l. over ‘Gelijke kansen in het onderwijs’ heeft politicus Pieter Duisenberg aan Het Kabinet gepleit: ‘Start een voorlichtingsoffensief ouderbetrokkenheid’. Hierbij noemde hij Expeditie Basisschool, als levend bewijs dat dit werkt en zette zijn verhaal kracht bij met de Expeditie Basisschool poster. Samen werken aan de driehoeksrelatie leerkracht, kinderen en ouders.

Klaar voor verzending: Mailing Expeditie Basisschool

Aan alle leden van de MR / Ouderraad van basisscholen in ‘s-Hertogenbosch en omstreken om ouderbetrokkenheid binnen de driehoeksrelatie leerkracht – kind – ouder – te stimuleren! Totaal 58 basisscholen….

Ontroerende boodschap

Wellicht het meest memorabele moment van het #sportgala 2016. Frank Rijkaard met een indrukwekkende anekdote over zijn voorbeeld, de dit jaar overleden Johan Cruijff. Wauw een echt tot de verbeelding sprekend verhaal: Personages, een plot, een boodschap en een wending in het verhaal. Storytelling pur sang…

Workshop Verhalen vertellen

Workshop ‘verhalen vertellen’

Verhalen vertellen en het nut van storytelling buzzt rond. Maar wat is het precies? Waarom zou je er gebruik van maken en hoe werkt het precies? Wil jij als ondernemer iets verkopen: een product, een dienst, een visie? In tal van situaties moet jij  daarom een goed verhaal kunnen houden. Over wat je doet en…

De oorsprong van Expeditie Basisschool

Lees hier meer over ons project. Wij zoeken ouders, kinderen en scholen om samen de ideale ontwikkelroute van onze kinderen uit te stippelen. Een optimale driehoeksrelatie tussen leerkracht,kind en ouders bevordert de talentontwikkeling en het leren van kinderen. Thuis en op school.

Expeditie Basisschool

Werk aan een gezond schoolklimaat In 2015 vonden we (Kim Bogaerts en Marlies Pulsford) elkaar op het schoolplein omdat we een vergelijkbare frustratie deelden over de communicatie en samenwerking met school. Kijk hier naar onze drijfveer. In plaats van mopperen en roddelen zijn we als ouders opgestaan. Met veel passie en plezier hebben we hiervoor onze ondernemingsgeest, creativiteit,…

Ingrediënten goed verhaal

Wat maakt een verhaal een goed verhaal? Bijgaande film geeft interessante en boeiende richtlijnen. Kortom de juiste ingrediënten voor een goed verhaal.

Waarom verhalen in organisaties inzetten?

Mensen verdrinken al snel in teveel informatie. Wat mensen willen, is op diep niveau betrokken worden bij een product, merk of bedrijf. Een vertrouwensband. Verhalen vertellen is een sterk middel om deze vertrouwensband te realiseren en meer aandacht te krijgen. Vertellen is een bruikbaar instrument dat mensen kan coachen en sturen. Een verhaal kan veranderingen…

Casade

Ga mee op tour door ons ondernemingsplan   De kracht van het echte Casade verhaal   Casade is een sterke, regionale wooncorporatie met 11.000 woningen. Ze zorgen voor betaalbare huur- en koopwoningen in de gemeenten Dongen, Loon op Zand en Waalwijk. Afgelopen jaar heeft Casade haar toekomstgerichte ondernemingsverhaal op een dynamische manier gepositioneerd.   Uitdaging…

SGS Floriaan

Oog voor brandveiligheid   SGS Floriaan is hét toonaangevende advies- en ingenieursbureau op het gebied van brandveiligheid. Het bedrijf beperkt zich niet alleen tot de uitvoering, maar zijn juist ook specialist op het gebied van integrale brandveiligheid. Sinds 2009 werkt goodtotell samen met Newstaed om voor alle communicatie-uitingen van Floriaan het concept, de creatie en…

Avero Achmea

Ruimtemakers realiseren een speelveld aan kansen voor kansrijke ondernemers   Over faciliteren en observeren zonder te oordelen.   Organisaties die alleen naar hun winst- en verliescijfers kijken en daarop acteren, laten een schat aan kennis liggen. Kennis over wat hun risico’s zijn en hoe ze die omzetten in kansen. De gecertificeerde leergang ‘De Ruimtemakers’ van…

Hoe werkt de Why?

Hoe werkt de Why?

Hoe werkt de why? Jouw klanten schakelen je in voor je ‘wat’ en komen bij je terug voor het ‘hoe’. Maar ze houden van je om het ‘waarom’.

Breng wat magie in je boodschap

Regelmatig daag ik in mijn workshops leiders, managers en professionals uit om meer verbeeldingskracht in hun boodschap toe te voegen. Een van de te gebruiken storytellingmethodieken, komt voort uit een bedrijf waarvan haar hele bestaan afhangt van ‘verbeeldingskracht’. Ik heb het hier natuurlijk over Disney en Pixar. Het gebruik van beelden en metaforen spreekt meerdere zintuigen…

Gemeente ‘s-Hertogenbosch

Klant- en energiegericht werken Over het leren binden, boeien en activeren van klanten én partners   Nadat de gemeenteraad van de gemeente ’s-Hertogenbosch in juni 2014 de nieuwe sportvisie “Sportief Samen Verder” heeft vastgesteld, is de rol en opstelling van de medewerkers Afdeling Sport en Recreatie binnen deze gemeente van groot belang om met anderen…

bewust

Wees bewust van Leven

Astronaut en wetenschapper Wubbo Ockels overleed op 18 mei jl. aan een agressieve vorm van nierkanker. Wordt bewust van zijn indrukwekkende laatste speech., een emotionele oproep aan de mensheid die hij een dag voor zijn dood – met zijn allerlaatste krachten – deed.   Dit blijft voor mij een van de meest indrukwekkende speeches van…

De purpose van Southwest Airlines

Ik ben altijd blij als ik weer geraakt wordt door een mooi verhaal waarin een bedrijf vertelt waar ze voor gaan en staan: “To connect People to what’s important in their lives though friendly, reliable, and low-cost air travel.”   Deze best langdurende corporate video verwoordt op een authentieke, hartverwarmende en tot de verbeelding sprekende…

De kracht van een personal brand

Katy Perry, een fenomeen! Met vele muziekprijzen, miljoenen verkochte cd’s, diverse nummer 1 hits in vrijwel alle landen, 58 miljoen fans op Facebook en 44,5 miljoen volgers op Twitter is ze de popsensatie van dit moment. Haar nieuwste nummer 1 hit Roar zette mij aan het denken. Wat zorgt er voor dat zo veel mensen…

Het verhaal is het merk …

… In plaats van het merk is het verhaal. Dat is een van de interessante observaties die Michael Learmonth, adjunct-hoofdredacteur van het internationale community platform AdvertisingAge, maakt aan tafel bij JWT Worldwide CEO Bob Jeffrey in zijn programma Worldmakers. Nieuwe platforms zoals Twitter en Pinterest hebben merken een stem gegeven, maar velen van hen weten niet…

De kracht van transmediale storytelling

Het Eurovisie Songfestival mag dan over zijn, maar dat betekent niet dat de fans Anouk beu zijn. Integendeel. Haar single Birds stond al op nummer 1 en is inmiddels platina. En nu staat ook Anouk’s nieuwe album Sad Singalong Songs op de eerste plek in de Album Top 100. Is hier sprake van een uitgekiend…

Van Why naar Storytelling – hoe werkt dat precies?

Achter droge feiten zit een goed verhaal, maar hoe ontwikkel, vertel, borg en activeer je zo’n verhaal? Dat is één van de vragen die centraal zal staan tijdens het tweede event van StorytellingMatters op 23 mei in Utrecht. Na het eerste event waarbij Erik Mathlener een enthousiaste presentatie over vertellen gaf, is het nu de…

What’s your story?

De door economische waarde (geld) gedreven maatschappij is al geruime tijd in verval. Nieuwe waarden zoals mate van aandacht, klantgerichtheid, online participatie en maatschappelijke footprint worden steeds belangrijker. Mensen verlangen steeds meer naar authenticiteit, oprechtheid en duurzaamheid. Bedrijven die daar op inspelen hebben meer succes.   Veel bedrijven en organisaties staan aan de vooravond van…

Start met Why en werk van binnen naar buiten

Om succesvol te zijn en te blijven dienen organisaties zich steeds meer te profileren aan de hand van de verhalen van mensen binnen de organisatie die bijzonder en authentiek zijn, de zogenoemde ‘inside-out content’. Je ziet steeds vaker dat werknemers, klanten en ondernemende leveranciers in campagnes het podium krijgen om te illustreren hoe bedrijven met…

Tips voor een sterk verhaal

Juist in deze economisch onzekere tijden hebben mensen behoefte aan geloofwaardige verhalen. Zij willen geïnspireerd en verrast worden. Zij zijn kritisch, maar ook nieuwsgierig. Mensen zoeken steeds meer de emotionele aansluiting, het aansprekende verhaal, het gevoelsmatige voordeel rond een product, dienst, merk of bedrijf. Elke bedrijf heeft zo’n verhaal nodig.   Van het industriële tijdperk…

storyselling

Van storytelling naar story sharing and story selling

Een goed verhaal is geen gortdroge opsomming van feiten: een goed verhaal heeft een punt, speelt in op emoties, sluit aan bij de interesse van de consument en draagt bij aan inzicht. Wijsgeleerde Confucius zei ooit: “Tell me and I will forget, show me and I will remember, inspire me and I will get involved.”.…

Leiderschap en modelleren

Ontdekkend leren met Storytelling en Modelleren

Een beginnende burgemeester moet stage lopen. Deze stelling poneerde bestuurskundige prof. dr. Arno Korsten gisteren bij de presentatie van het boek ”Onder burgemeesters” en het essay”Tien geboden voor burgemeesters”.   Goed leiderschap En daar ben ik het volledig mee eens. De belangrijkste bron om het leiderschap te leren is ervaring. Leer van elkaars verhalen. Kijk…

Jongeren helpen hun drijfveren te ontdekken

Hoe kunnen we kinderen beter leren om hun talent te vinden? Deze vraag werd afgelopen week gesteld op het podium van TEDxAmsterdamED. Een van de meest indrukwekkende speeches die daar werd gegeven, vond ik het verhaal van Claire Boonstra. Zij heeft haar leven keihard gewerkt om te zijn op de plek waar ze dacht dat ze wilde zijn.…

Corporate story LEGO vormgegeven in animatie

Het verhaal achter de oprichting en geschiedenis van een organisatie kan heel inspirerend zijn, mits het een goed verhaal is dat ook goed wordt verteld. Lego bestaat 80 jaar. Om dit te vieren hebben ze een prachtige animatie gemaakt die de geschiedenis van dit geweldige speelgoed vertelt. Storytelling is een uitstekend middel om de bedrijfscultuur…

Storytelling nieuwe Peugeot 208

Peugeot lanceert interactieve film “Let Your Body Drive” om hun nieuwste 208 te promoten. Het is een 7+ minuut durende film geworden waarin je als kijker het lot bepaalt van de mannelijke hoofdrolspeler. Zeer creatief gefilmd en vol lach- en WTF momenten. Ik vraag me echter wel af of dit verhaal voldoende herkenbaar en aansprekend…

Succesvol gebruik storytelling

Wat is de impact van baanbrekende technologieën op het leven van gewone mensen? Voor bedrijven die zich richten op innovatie- en technologiegerichte groeimarkten is het vaak moeilijk uitleggen wie ze zijn, waar ze voor staan en gaan. Wereldspeler Siemens is er in geslaagd om haar visie en strategie te vertalen naar herkenbare, inspirerende en toegankelijke verhalen.…

Prachtige QR Code voor goodtotell

De website van goodtotell is nu ook gecodeerd tot een unieke QR Code. Maak hier nu met de QR Reader op je smartphone een foto van. De QR-code wordt zo opgeslagen op je smartphone en altijd direct omgezet naar dit webadres. Handig voor het snel terugvinden van relevante informatie

Het verhaal van Kika

Het verhaal van Kika (kinderenkankervrij) kan door niemand zo overtuigend, emotioneel en relativerend gebracht worden als door kinderen die het van dichtbij mee maken. Daarom heeft Brand New Telly een minidocu gemaakt van groep 5/6 van de Albert Plesmanschool in Rotterdam. In die klas zit Larissa (9), zij heeft leukemie. Door veel research en een…

Een verhaal geeft elke boodschap meer impact

Hoe vertel je een goede boodschap? Een blinde man bedelt in een drukke straat in een zakencentrum. Zijn mandje blijft leeg. Een passant pakt zijn bordje, waarop staat: “Ik ben blind”, en schrijft er iets bij. Als het bordje weer staat komt de ene rinkelende munt na de andere in het mandje. De blinde bedelaar…

Corporate story IBM, 100 jaar historie

IBM viert dit jaar zijn honderdste verjaardag, maar vandaag is de dag van het honderdjarig bestaan. In de afgelopen eeuw zijn veel ict-uitvindingen en computerdoorbraken gemaakt.   IBM (International Business Machines Corporation), gestart in 1911 heeft haar corporate story verfilmd. In een fraaie film kun je zien wat 100 jaar IBM heeft betekend, met 100…

Kijkcijfer ‘Super Bowl’ breekt record

Wat een kijkcijfers. De Super Bowl, de belangrijkste sportwedstrijd in de Verenigde Staten, heeft afgelopen zondag een recordaantal kijkers getrokken. In totaal stemden er meer dan 111 miljoen mensen af op de wedstrijd. Hiermee is de Super Bowl 2011 het best bekeken Amerikaanse tv-programma ooit.   Naast het sportieve hoogtepunt is dit ook een hoogtepunt…

Storytelling rondom Top 2000

Vanaf 1e kerstdag kan iedereen weer genieten van de Top 2000. Heerlijk om naar te luisteren en geweldig om te horen hoe veel mensen hun eigen muzikale herinnering hebben bij een speciaal liedje. Samen met veel mensen wordt er nu massaal afgestemd op radio 2.   Vaak vertelt zo’n verhaal over het tijdsbeeld waarin het…

Achter droge feiten zit een verhaal

Het versterken van je persoonlijke netwerk gebeurt veelal door het leggen van nieuwe verbindingen, het verstevigen van bestaande contacten en het delen van kennis.   Op het moment dat we over ons bedrijf praten zijn we geneigd te praten over rationele feiten. Zoiets als: “Ik werk voor een betrouwbaar bedrijf, met 100 dynamische medewerkers die…

Bepaal het verhaal van de beer

Nieuw is het concept zeker niet, maar de uitvoering is geweldig. Tipp-Ex gooit momenteel hoge ogen met een knap uitgewerkte interactieve reclamespot op Youtube. In de video “NSFW. A hunter shoots a bear!” komt een jager oog in oog te staan met een beer. Zijn kameraad daagt hem uit om het beest dood te schieten,…

Laat je niet afleiden

Gisterenavond keek ik naar de tv-uitzending van Pauw & Witteman. Gasten waren Job Cohen, Bert Wijbenga, Tim Coronel en Claudia de Breij. Tijdens de uitzending vertoonden ze een behoorlijk schokkende tv commercial die in Engeland is ingezet om het gevaar van sms’en tijdens het rijden in een auto te benadrukken. Aanleiding van deze beelden was…

Het leven in een dag

Op 24 juli aanstaande organiseert YouTube een baanbrekend internationaal experiment waarbij alle YouTube bezoekers en gebruikers worden opgeroepen om op die dag een persoonlijk moment uit hun leven op film vast te leggen en op YouTube te zetten. Filmmakers Ridley Scott (Robin Hood, Gladiator, Black Hawk Down) en Kevin McDonald (State of Play, Last King…

Reclameverhalen rondom WK 2010

Het leek me leuk om een blog te schrijven over alle marketing acties die inhaken op het WK voetbal 2010. Wat al die verhalen met ons doen en wat het de achterliggende fabrikanten uiteindelijk oplevert aan nieuws, omzet en imago. Gonnie Spijkstra houdt het inhaaknieuws rondom het WK uitgebreid bij op haar weblog. Erg leuk.…

De kracht van een briljant verhaal

Waarom een briljant verhaal krachtig is: “En zo kwam ik in die kast.” Deze Canal Plus film blijft leuk. Telkens opnieuw geniet ik van dit verhaal. Storytelling doet hier weer uitstekend zijn werk. Het Franse Canal Plus laat in een oogopslag zien waar ze goed in zijn: Het verspreiden en maken van geweldige films. Films…

Zonder stroom een goed verhaal

Op 30 maart reisde ik af naar Goirle, bij Tilburg, om samen met Theo Hendriks een workshop te geven over storytelling voor de Communicatieclub Bourgondië. Een geweldige uitdaging om voor een grote groep van bijna honderd communicatieprofessionals je passie te mogen delen over de kracht van een goed verhaal.   Persoonlijk vond ik het bovendien…

Gastspreker bij CCB Presenteert: Storytelling

Er was eens… over storytelling in de communicatie Op 30 maart a.s. organiseert de actieve beroepsvereniging Communicatieclub Bourgondië in Midden-Brabant een informatieve en onderhoudende bijeenkomst over Storytelling. Succesvolle leiders, merken en organisaties zijn goed in staat hun verhalen te vertellen, op een manier die aansluit op het luisteren van hun publiek. Ze hebben de gave verhalen…

Corporate storytelling: echt verhaal over whiskey

Wat is er mooier dan een echte Schot (acteur Robert Carlisle) een verhaal laten vertellen over de legendarische geschiedenis van Schotse whiskey. Het merk Johnnie Walker maakte het waar. Met een TV commercial van bijna zeven minuten lang. Vorig jaar uitgezonden op de Britse tv zenders.   “Johnnie Walker – The Man Who Walked Around…

Mooi voorbeeld van storytelling

Met de Engelse interactieve film “Choose a Different Ending” heeft de London Metropolitan Police, het kanaal YouTube op een creatieve en effectieve manier ingezet om haar boodschap met een verhaal te verduidelijken. Het is een film die je toelaat om te beslissen wat er verder gebeurt: “Take the knife” or “Don’t take the knife”. In ‘Choose…

Provincie Noord-Brabant

Online kennisplatform voor Duurzame verbindingen Moerdijk Proeftuin Schoon bedrijventerrein Moerdijk De provincie Noord-Brabant stimuleert duurzaamheid en innovatie met proeftuinen. Voor het slagen van zo’n experiment moeten belanghebbenden worden geïnformeerd, geïnspireerd en geactiveerd. In opdracht van de provincie heeft goodtotell in samenwerking met een webbouwer een compleet online kennisplatform ontwikkeld voor de omvangrijke proeftuin ‘Duurzame verbindingen…

Een doeltreffend verhaal is authentiek

Tijdens het verwoorden van het kernverhaal ontstaan vaak bijzonder mooie dingen. Uitgangspunt is vaak dat de organisatie wordt neergezet als een persoon. We willen de kern, de ziel van de organisatie naar boven halen. Een van de te gebruiken methoden hiervoor is de vertelsessie.   Zo ook bij een van mijn klanten: de M&O Groep.…

Elk bankbiljet heeft een verhaal

Op het marketingblog van het Belgische dagblad De Standaard viel mijn oog op een simpele, maar krachtige zin “Elk bankbiljet heeft een verhaal”. Vol verwachting klikte ik het bijbehorende YouTube filmpje aan. Tot mijn grote verrassing was dit verhaal over een willekeurig bankbiljet een reclameboodschap van de Duitse variant van de Doe Een Wens Stichting.…

Verhalen vertellen als communicatiemiddel

Authentiek, enthousiast, open, eerlijk, betrokken, zinvol, duidelijk, consistent, transparant en relevant. Midden in de samenleving staan, zeggen hoe het werkelijk zit en weer terug naar de kern. Juist in deze economisch onzekere tijden hebben medewerkers, klanten en andere belanghebbenden behoefte aan een geloofwaardig organisatieverhaal. Zij willen geïnspireerd en verrast worden. Zij zijn kritisch, maar ook…

De kracht van communicatie

Supermarktketen Albert Heijn heeft de regels rondom zijn campagne ‘Laagste Actieprijs Garantie’ moeten bijstellen nadat een een-tweetje tussen uwsupermarkt.nl enGeenstijl.nl hier uitgebreid over communiceerden. Op enkele producten garandeerde de supermarktketen goedkoper te zijn dan welke concurrent dan ook. Als iemand kon aantonen dat een andere supermarkt het product goedkoper aanbood, kreeg de klant bij AH…

Turbulente tijden in de zorg

Zorginstellingen zijn de afgelopen periode weer volop in het nieuws geweest. We zien overal dreigende faillissementen. De IJsselmeerziekenhuizen, de gehandicapteninstelling Philadelphia en de grootste thuiszorgorganisatie Meavita. Door wanbeleid van bestuurders staan deze belangrijke zorginstellingen in de uitverkoop. Ook de misstanden over de tijd die nabestaanden krijgen voor het ontruimen van een kamer in het verpleeghuis na…

Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden

Een verzuimcontrole is meer dan alleen een controle aan huis Gemeenten werken alweer vijf jaar met de Wet Werk en Bijstand (WWB). Een groot succes, want hiermee hebben gemeenten en sociale diensten de afgelopen jaren een groot aantal mensen uit de bijstand geholpen. De huidige recessie en de verwachte stijging van 40.000 bijstandsgerechtigden in de…

Als Disney de baas was in uw ziekenhuis

Patiënten zou je met dezelfde compassie moeten benaderen als klanten van Disney. Dat is de boodschap van de Amerikaan Fred Lee, voormalig senior vice-president van het Florida Hospital en manager bij Disney University. Op uitnodiging van het Kwaliteitsinstituut voor de gezondheidszorg CBO zal Fred Lee deze week enkele Nederlandse ziekenhuizen bezoeken en een presentatie houden…

History of Marketing

In de afgelopen jaren is de rol van marketing enorm veranderd. Op youtube vond ik hierover een korte inspirerende animatiefilm die de ‘History of Marketing’ op een heldere wijze weergeeft. De maker van deze film is het Duitse bureau Scholz & Friends . Het vertelt over de relatie tussen merk en consument en de beleving…

Obama, de storyteller

Wat was de toespraak van Barack Obama tijdens zijn inauguratie toch ongelofelijk goed. De persoonlijke betekenis die hij gaf aan zijn verhaal raakte me diep. In zijn inauguratiespeech inspireerde Obama de Amerikanen boven zichzelf uit te stijgen. Ik vond het een klassiek opgebouwde toespraak, met de nodige retoriek, beeldspraak en historische verwijzingen. En dat werkt.…

Het sterke verhaal van de muts

Nieuwjaarsduik of toch ook een Elfstedentocht? Unox heeft de afgelopen week weer mogen genieten van oer-Hollandse gratis publiciteit. Publiciteit via de welbekende oranje mutsen. Op bijna elke tv zender werd aandacht besteed aan de Elfstedentocht. Iedereen krijgt toch kippenvel bij die mooie tv beelden van de tocht der tochten uit 1997. En in dat jaar…

Waarom storytelling werkt

Storytelling is op dit moment een van de meest gebruikte modewoorden in marketing. Wat betekent het en hoe werkt het? Het betekent niets anders dan het vertellen van een krachtig verhaal over je organisatie of merk. Een doeltreffend verhaal is authentiek, bezield, helder en relevant. Het draait om contact en verbinding.   Het Ierse whiskeymerk…